top of page
  • Writer's pictureDimitris Kaperdanakis

Η ημέρα που το παιδί μου διαγνώστηκε με διαβήτη (μέρος πρώτο)


Κανείς δε θα σου πει ότι ο διαβήτης είναι προσωπική υπόθεση. Αυτό είναι το μόνο σίγουρο. Η ξαφνική έλευση μίας χρόνιας πάθησης φέρνει αλλαγές στην καθημερινότητα της οικογένειας. Είναι το αρχικό σοκ, το διάστημα που όλοι όσοι βρίσκονται στο στενό περιβάλλον του ασθενούς προσπαθούν να συνειδητοποιήσουν τι συνέβη και να βρουν τον τρόπο να σταθούν δυναμικά στο πλάι του. Ελάτε να δούμε πως οι γονείς παιδιών με διαβήτη βίωσαν τη μέρα της διάγνωσης μέσα από ένα ερωτηματολόγιο παρόμοιο με αυτό που δημιουργήσαμε για να καταγράψουμε την εμπειρία των ίδιων των ατόμων με διαβήτη.



Σμαρώ, 46, Εκπαιδευτικός

Σε ποια ηλικία διαγνώστηκε το παιδί σας;

7


Πώς νιώσατε όταν μάθατε ότι το παιδί σας έχει διαβήτη;

Στεναχωρήθηκα, αλλά μετά χάρηκα που την πήγα από μόνη μου για εξετάσεις και δεν άκουσα τους γιατρούς που μιλούσαν για ιώσεις.


Αισθανθήκατε μήπως υπεύθυνη για αυτό που συνέβη στο παιδί σας; Είχατε τύψεις;

Όχι, γιατί ξέραμε ότι πρόκειται για αυτοάνοσο.


Γνωρίζατε για τον διαβήτη πριν διαγνωσθεί το παιδί σας; Αν ναι, τι ξέρατε;

Λίγα πράγματα, περισσότερο για τον Τύπου 2.


Το νοσοκομείο / νοσηλευτήριο σας κατατόπισε (επαρκώς) για το πως να διαχειριστείτε την έλευση του διαβήτη στην οικογένειά σας;

Ναι!!


Ποιο θεωρείτε ότι ήταν το μεγαλύτερο λάθος που κάνατε την ημέρα που διαγνώστηκε το παιδί σας;

Δεν αισθάνομαι ότι έκανα κάτι λάθος εκείνη την ημέρα. Αργότερα, σίγουρα πολλά!


Αναστασία, 52

Σε ποια ηλικία διαγνώστηκε το παιδί σας;

13


Πώς νιώσατε όταν μάθατε ότι το παιδί σας έχει διαβήτη;

Αρχικά πανικό ο οποίος όμως κράτησε μόνο λίγες ώρες. Έπρεπε να σταθώ στο παιδί.


Αισθανθήκατε μήπως υπεύθυνη για αυτό που συνέβη στο παιδί σας; Είχατε τύψεις;

Όχι, σε καμία περίπτωση.


Γνωρίζατε για τον διαβήτη πριν διαγνωσθεί το παιδί σας; Αν ναι, τι ξέρατε;

Πολύ λίγα πράγματα. Για τον διαβήτη τύπου 1 ούτε καν γνώριζα ότι ήταν χρόνιο. Έπεσα από τα σύννεφα.


Το νοσοκομείο / νοσηλευτήριο σας κατατόπισε (επαρκώς) για το πως να διαχειριστείτε την έλευση του διαβήτη στην οικογένειά σας;

Όχι βέβαια και αυτό ήταν το μεγάλο μου παράπονο. Βγήκαμε από το νοσοκομείο με δύο πένες ινσουλίνης, χωρίς μετρητή και καμία ενημέρωση για τις υπογλυκαιμίες και την αντιμετώπισή τους, τις διορθώσεις, που και πως κάνουμε την ινσουλίνη...Τίποτα απολύτως.


Ποιο θεωρείτε ότι ήταν το μεγαλύτερο λάθος που κάνατε την ημέρα που διαγνώστηκε το παιδί σας;

Εντόπισα τα συμπτώματα σχετικά νωρίς. Την πήγα για εξετάσεις. Ένα πρωί μου τηλεφώνησαν και μου είπαν ότι έχει 480 σάκχαρο. Την πήγαμε νοσοκομείο και αμέσως εισαγωγή. Διαγνώστηκε ο διαβήτης και της μίλησα ψύχραιμα και όμορφα για το τι έχει. Πιστεύω πως δεν έκανα κάποιο λάθος.


Ελένη, 41, Ιδιωτική Υπάλληλος

Σε ποια ηλικία διαγνώστηκε το παιδί σας;

4

Πώς νιώσατε όταν μάθατε ότι το παιδί σας έχει διαβήτη;

Δεν ήθελα να το πιστέψω. Αλλά παράλληλα ήμουν αποφασισμένη να μάθουμε τα πάντα και να προχωρήσουμε παρακάτω.


Αισθανθήκατε μήπως υπεύθυνη για αυτό που συνέβη στο παιδί σας; Είχατε τύψεις;

Ναι, μέχρι που με ενημέρωσαν οι γιατροί ότι είναι αυτοάνοσο.


Γνωρίζατε για τον διαβήτη πριν διαγνωσθεί το παιδί σας; Αν ναι, τι ξέρατε;

Ως γενική έννοια και ότι εμφανιζόταν σε μεγάλες ηλικίες, αλλά δεν ήξερα καν ότι υπάρχουν τύποι διαβήτη.


Το νοσοκομείο / νοσηλευτήριο σας κατατόπισε (επαρκώς) για το πως να διαχειριστείτε την έλευση του διαβήτη στην οικογένειά σας;

Πλήρως.


Ποιο θεωρείτε ότι ήταν το μεγαλύτερο λάθος που κάνατε την ημέρα που διαγνώστηκε το παιδί σας;

Που ένιωθα ότι κάτι είχε το παιδί και δεν πήγαμε λίγες μέρες νωρίτερα στο νοσοκομείο. Κατά τα αλλά ποτέ δεν μας είδε να κλαίμε ή να είμαστε στενοχωρημένοι και για αυτό είναι ένα πολύ χαρούμενο παιδί!


Ελένη, 69, Συνταξιούχος

Σε ποια ηλικία διαγνώστηκε το παιδί σας;

10

Πώς νιώσατε όταν μάθατε ότι το παιδί σας έχει διαβήτη;

Κάτι άγνωστο για εμένα (το 1987) και επομένως δύσκολο, έχασα τη Γη κάτω απ' τα πόδια μου μιας και είχα χάσει τον άντρα μου και τα αντιμετώπιζα όλα μόνη μου. Παρόλα αυτά, άμεσα έμαθα τότε για τον κ. Καραμήτσο στη Θεσσαλονίκη και φύγαμε το ίδιο βράδυ. Σιγά - σιγά, μπήκαμε στο χορό...


Αισθανθήκατε μήπως υπεύθυνη για αυτό που συνέβη στο παιδί σας; Είχατε τύψεις;

Όχι, δεν είχαμε άλλο περιστατικό με διαβήτη στον οικογενειακό κύκλο μας.


Γνωρίζατε για τον διαβήτη πριν διαγνωσθεί το παιδί σας; Αν ναι, τι ξέρατε;

Ήξερα για το ζάχαρο των μεγάλων...Αλλά δεν ήξερα τίποτα για αυτή την πάθηση (νεανικός διαβήτης τύπου 1 τότε). Και φυσικά, εκείνα τα χρόνια, παρόλο που υπήρχαν κι' άλλα περιστατικά στην πόλη μας, κανείς δεν έλεγε τίποτα και δεν με βοηθούσαν με σχετικές εμπειρίες...


Το νοσοκομείο / νοσηλευτήριο σας κατατόπισε (επαρκώς) για το πως να διαχειριστείτε την έλευση του διαβήτη στην οικογένειά σας;

Απευθύνθηκα κατευθείαν σε ιδιώτη γιατρό με καλύτερη εμπειρία και γνώσεις για εκείνα τα χρόνια.


Ποιο θεωρείτε ότι ήταν το μεγαλύτερο λάθος που κάνατε την ημέρα που διαγνώστηκε το παιδί σας;

Πιστεύω πως αντέδρασα, παρόλο το σοκ, με τον καλύτερο δυνατό τρόπο για το παιδί μου!


Νάνσυ, 48, Οικιακά

Σε ποια ηλικία διαγνώστηκε το παιδί σας;

10

Πώς νιώσατε όταν μάθατε ότι το παιδί σας έχει διαβήτη;

Έχασα τη γη κάτω από τα πόδια μου, δε μπορούσα να το πιστέψω, ήθελα να πεθάνω, ήθελα να το είχα πάθει εγώ και όχι το μωρό μου, ο Άγγελος μου, γιατί το παιδί μου(;), ήταν η χειρότερη μέρα της ζωής μου.


Αισθανθήκατε μήπως υπεύθυνη για αυτό που συνέβη στο παιδί σας; Είχατε τύψεις;

Όχι. Μας το τόνισε η γιατρός μας από την πρώτη στιγμή, δε φταίει κανείς, ούτε τα φαγητά, ούτε τα γλυκά, ήταν να γίνει, έτυχε... Βέβαια κάποιες φορές σκέφτομαι μήπως τον πίεζα λίγο παραπάνω για το διάβασμα, αλλά μου φεύγουν αυτές οι σκέψεις γρήγορα.


Γνωρίζατε για τον διαβήτη πριν διαγνωσθεί το παιδί σας; Αν ναι, τι ξέρατε;

Όχι.


Το νοσοκομείο / νοσηλευτήριο σας κατατόπισε (επαρκώς) για το πως να διαχειριστείτε την έλευση του διαβήτη στην οικογένειά σας;

Ήταν όλοι τους εξαιρετικοί, κανένα παράπονο, έκαναν ό,τι καλύτερο μπορούσαν.


Ποιο θεωρείτε ότι ήταν το μεγαλύτερο λάθος που κάνατε την ημέρα που διαγνώστηκε το παιδί σας;

Δεν ήμουν εδώ, ήμουν άλλου, ήθελα να αυτοκτονήσω, ήθελα να πεθάνω, ήθελα να πέσω από το παράθυρο του νοσοκομείου, δεν ήμουν καλά για πολύ καιρό, για δύο χρόνια ήμουν μες στη θλίψη.


Αγγέλα, 46, Γυμνάστρια σε Δημοτικό

Σε ποια ηλικία διαγνώστηκε το παιδί σας;

10

Πώς νιώσατε όταν μάθατε ότι το παιδί σας έχει διαβήτη;

Οργή και απελπισία.


Αισθανθήκατε μήπως υπεύθυνη για αυτό που συνέβη στο παιδί σας; Είχατε τύψεις;

Ναι. Έψαχνα να βρω τι έκανα λάθος.


Γνωρίζατε για τον διαβήτη πριν διαγνωσθεί το παιδί σας; Αν ναι, τι ξέρατε;

Πολύ λίγα πράγματα, σχεδόν τίποτα.


Το νοσοκομείο / νοσηλευτήριο σας κατατόπισε (επαρκώς) για το πως να διαχειριστείτε την έλευση του διαβήτη στην οικογένειά σας;

Ναι, αν και ήταν πάρα πολλά αυτά που έπρεπε να μάθω, μου έδωσαν τις βάσεις. Διάβαζα και έψαχνα πληροφορίες παντού.


Ποιο θεωρείτε ότι ήταν το μεγαλύτερο λάθος που κάνατε την ημέρα που διαγνώστηκε το παιδί σας;

Αρχικά επέμενα στη νοσοκόμα να μην κάνει ινσουλίνη στο παιδί μου γιατί έτσι μου είχε πει μία φίλη μου...








459 views0 comments
bottom of page